fredag 26 juli 2013

Ett tappert försök med ljuset på blombilderna

I onsdags natt åskade riktigt ordentligt här och det kom faktiskt lite regn också. På morgonen låg ljuset fint på blommorna som var fulla med regndroppar. Jag gjorde ett tappert försök att fånga detta fina ljus. Objektivet som jag använde var 100mm makro, en handhållen bild. Stativet som vi har är så vingligt så handhållet blir bäst.


Tigerlilja


f5,6 1/125 s ISO 200

Denna bilden gillar jag för att solljuset strålar i droppen. Bilden är inte super knivskarp men helt ok ändå. Har beskurit bilden en del men inget annat mer än manuellt skapat bilden i JPG dvs i stället för att kameran gör skärpe och ljussjusteringar så gör jag dessa själv.


Tigerlilja


f5,6 1/180 s ISO 200 (AV)

Efterbehandlingen av denna bild påminner om Klematisen nedan. Jag har jobbat med "reglaget nivåer" och mörkat bilden en del. Denna bild är även den beskuren en del.


Tigerlilja - bulbiller


f5,6 1/180 s ISO 200 (AV)

Denna Tigerliljabild gillar jag nog allra mest. Den har bäst skärpa, fint bakgrundsljus och så gillar jag att det är två droppa och två bulbiller (de svarta små lökarna i bladvecket). Hade önskat att den lilla droppen hade varit större och hängt direkt under bulbillden. Bilden är något beskuren.


Martorn


f5,6 1/350 s ISO 200 (AV)

Fint ljus. Ingen direkt efterbehandling. Bilden är hårt beskuren. Martorn är ganska svårfotograferad. Svår att få knivskarp. Jag ska testa med fotostackling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar